elokuu 27, 2021

Vuokraajakoulu, osa 3/3

Tietoa turvallisuusjärjestelmästä, vakuutuksesta ja siitä miten toimia tietyissä tilanteissa.

Hyvä asiakaspalvelu, ystävällisyys ja ratkaisukyky nostavat mahdollisuuksiasi saada vuokrauksia. Tämän lisäksi asiakkaat vuokraavat sinulta todennäköisesti useammin ja tuovat tätä kautta sinulle lisää uusia asiakkaita. Olemme huomanneet, että tyytyväiset asiakkaat vuokraavat useammin samalta omistajalta ja saavat näin lisää vuokrauksia uusilta asiakkailta. On turvallista vuokrata henkilöltä, joihin voi luottaa.

Miten turvallisuus toimii?

Jotta pystymme varmistamaan niin turvallisen järjestelmän kuin mahdollista, käytämme systeemiä, joka suojaa käyttäjiä. Ensin vuokraajien täytyy tunnistautua pankkitunnuksilla rekisteröityessään. Tämän avulla pystymme varmistumaan siitä, että henkilö on todellinen.

Kaikki ketkä rekisteröityvät täyttävät yhteystiedot. Näihin kuuluu esimerkiksi sähköposti ja puhelinnumero. Nämä tiedot täytyy olla oikein. Jos löydät asiakkaan, jolla on virheelliset yhteystiedot (puuttuu tai on väärä puhelinnumero järjestelmässä), otathan meihin yhteyttä.

Mikäli sinulla on huono aavistus keskustelujen perusteella, voit olla yhteydessä meihin ja me taas pystymme olemaan yhteydessä asiakkaaseen. Voit myös hylätä vuokrauspyynnön, jos se ei tunnu hyvältä.

Osana turvallisuusjärjestelmää teemme luottotietojen tarkastuksen henkilöiltä, jotka haluavat vuokrata Hygglon kautta. Syy tähän on se, että tuotteen arvo on aina paljon korkeampi kuin vuokran hinta. Jos asiakas on estetty palvelustamme on syy tähän useimmiten se, että he eivät ole läpäisseet luottotietojen tarkastusta.

Vaikka luottotietojen tarkastus tapahtuu automaattisesi, pystymme tästä huolimatta vaihtamaan manuaalisesti päätöksen siitä, pystyykö asiakas vuokraamaan tavaroita kauttamme. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka asiakas ei läpäisisikään luottotietojen tarkastusta automaattisen tietojen läpikäymisen jälkeen, voimme tästä huolimatta hyväksyä hänet asiakkaaksi. Esimerkiksi jos asiakkaan henkilötunnus on estettynä, asiakas ei pysty vuokraamaan Hygglon kautta. Tällöin teemme manuaalisen tarkastuksen henkilöstä. Mikäli asiakas, joka haluaa vuokrata sinulta on estettynä järjestelmässä ja saat uuden pyynnön samalta asiakkaalta, tarkoittaa tämä sitä, että asiakas on ollut yhteydessä meihin asiasta ja olemme päättäneet antaa asiakkaan vuokrata tästä huolimatta. Mikäli epäröit vuokraamisesta, voit olla aina yhteydessä meihin tai päättää olla vuokraamatta.

Tämän lisäksi tarkistamme jatkuvasti vuokraajia jotka rekisteröityvät, jotta pystymme kartoittamaan mahdolliset riskit.

Drone -kategoria on asetettu riskialttiiksi järjestelmässämme. Tästä syystä olemme vaihtaneet ikärajaa dronen vuokrauksille. Nykyään vain 25 vuotta täyttäneet pystyvät vuokraamaat droneja Hygglon kautta.

Vuokranantajana pystyt luomaan Hygglosta turvallisen ja paremman paikan toisille käyttäjille. Pystyt vaikuttamaan tähän muun muassa antamalla arvostelun asiakkaalle, kun vuokraus on päättynyt.

Vakuutus

Löydät meidän vakuutusehtomme täältä: https://help.hygglo.info/fi/articles/5223009-yleinen-vakuutus-sinulle-joka-vuokraa. Suosittelemme kaikkia vuokranantajia käymään läpi vakuutusehdot, jotta tiedät mikä on automaattisesti vakuutettua tai vaihtoehtoisesti jos sinulla täytyy olla oma vakuutus.

Tiivistettynä: Kaikki meidän täyteen vakuutukseen kuuluvat tuotteet ovat suojattuja 3000 euroon asti. Mikäli vuokraat arvokkaampia tuotteita, tulee niiden olla vakuutettuja oman vakuutuksen kautta. Meidän vakuutus korvaa omavastuun 1000 euroon asti. Voitte klikata ylläolevaa linkkiä ja tutkia mitä kaikkea vakuutukseen kuuluu. Esimerkiksi ajoneuvot ja kuorma-autot ovat vakuutettuja 150 euron omallavastuulla, jonka asiakas maksaa. Veneet, matkailuautot ja asuntovaunut ovat vakuutettuja niin, että korvaamme omavastuuta 1000 euroon asti.

Alta löydät vastaukset tavallisimpiin kysymyksiin koskien vakuutusta:

Mikä lasketaan tuotteen arvoksi, jos se vahingoittuu vuokrauksen aikana?

Tuotteen arvo lasketaan sen markkina-arvon mukaan eli tuotteen ostohinnasta vähennetään sen ikä sekä kulumat. Vahingon sattuessa saat korvauksen markkina-arvon perusteella. Tässä otetaan huomioon se, mitä tuote on maksanut kun se on ostettu (ottaen huomioon aikaisempi käyttö) tai jos tuote on uusi, niin se korvataan täysin uuden arvoisena. Arvion pystyy tekemään tarkastamalla mitä samankaltaiset tuotteet maksavat, kysymällä ammattilaisen näkökulmaa tai käyttämällä ehtojen mukaista selvitystaulukkoa.

  • Mitä tarkoitetaan huolimattomuudella?

Meidän vakuutuksemme korvaa vuokrauksen aikana aiheutuneet vahingot. Jos vahinko johtuu asiakkaan huolimattomuudesta, on hän vastuussa tapahtuneista vaurioista. Huolimattomuudella tarkoitamme asiakkaan välinpitämätöntä käytöstä, esimerkiksi jos asiakas jättää vuokratun kameran bussiin tai tankkaa väärää bensaa autoon. On kuitenkin olemassa poikkeuksia, joten aina on hyvä olla yhteydessä meihin vahingon sattuessa.

Kaikissa tapauksissa missä asiakas rikkoo tahalleen vuokrattuja tuotteita, on asiakas itse vastuussa vahingoista aiheutuneista kuluista.

  • Haittaako kulumat?

Meidän vakuutuksemme korvaa yhtäkkiset ja ennennäkemättömät vauriot, sekä  tuotteiden katoamisen. Vahinkojen täytyy olla tapahtuneita vuokrauksen aikana.

Hygglon motto on ''Tavaroita tulisi käyttää'' ja tällöin on normaalia, että niihin tulee kulumia. Näin tapahtuu, sekä silloin kuin tuote on sinun tai asiakkaan käytössä. Tästä syystä kulumat eivät ole vakuutettuja meidän vakuutuksemme kautta ja ideana on myös se, että vuokrauksista tehtyjä tuloa käytetään mahdollisten kulumien korjaukseen.

Epäröitkö onko kuluma normaali vai tulisiko sinun saada korvauksia vakuutukselta? Ole meihin yhteydessä!

Asiakkaan sairastuminen

Asiakkaan on ollut tarkoitus vuokrata sinulta ja hän on tullut kipeäksi, eikä näin ollen voi vuokrata sovitulla ajankohdalla. Onko vuokraus liian myöhäistä peruuttaa ja miten näissä tilanteissa tulisi toimia?

Peruutusehdot ovat voimassa vaikka asiakas tulisi kipeäksi. Toisaalta haluamme myös auttaa vastaavissa tilanteessa ja keksiä ratkaisuja. Hyvä vaihtoehto on siirtää vuokrauksen ajankohtaa eteenpäin. Kun olette sopineet uuden päivämäärän, olkaa yhteydessä meidän asiakaspalveluumme. Me pystymme vaihtamaan vuokrauksen päivämäärää tarvittaessa. Tämän on hyvä olla tehtynä ennen kuin alkuperäinen vuokraus olisi päättynyt.

Mikäli ette saa uutta päivämäärää sovittua, monet suostuvat peruuttamaan vuokrauksen ja palauttamaan asiakkaalle rahat. Asiakas saa rahat takaisin automaattisesti, mukaan lukien varausmaksun. Näin osoitat asiakkaalle myös sen, että olet ymmärtäväinen näissä tilanteissa ja täten lisäät todennäköisyyttä saada lisää varauksia jatkossa. Asiakkaalle jää hyvä mieli sinusta ja näin vuokraa todennäköisesti myös tulevaisuudessa.

Peruutukset

Peruutusehdot ovat voimassa silloin, kun asiakas peruuttaa varauksen. Ne määrittävät kuinka paljon palautuksia joko tuotteen omistaja tai vuokraaja saa. Jos sinun täytyy peruuttaa pyyntö, vuokraaja saa 100 % takaisin hinnasta. Tässä tapauksessa sinä peruutat aina vuokrauksen ja asiakas saa automaattisesti rahat takaisin.

Mikäli vuokralla oleva tuote on viallinen niin ettei vuokraaja voi sitä käyttää, tulisi sinun hakea tuote vuokraajalta niin pian kuin mahdollista ja palauttaa kaikki rahat vuokrasta takaisin. Olet vastuussa siitä, että tuote on kuvauksen mukaisessa kunnossa. Palauttaaksesi rahat asiakkaalle jo alkaneesta vuokrasta, tulee sinun peruuttaa varaus sen sijaan että merkitset sen palautetuksi. Jos merkitset tuotteen palautetuksi, vuokraus päättyy ja et pysty enää palauttamaan asiakkaalle rahoja takaisin.

Lisää mahdolliset lisäkulut vuokran hintaan

Pystyt muokkaamaan hintaa vielä ennen kuin asiakas maksaa varauksesta. Jos sinulla on lisäkuluja, esimerkiksi jos tarjoat X-summasta extra kilometrejä pakettiauton vuokraukseen, voit lisätä nämä kulut hintaan ennen kuin asiakas maksaa. Tämä helpottaa myös asiakasta, sillä heidän tarvitsee maksaa vain yksi summa. Lisäksi sinun ei tarvitse olla tilanteessa, jossa vaadit lisäkulujen maksua erikseen asiakkaalta. Asiakas saa kuitin koko summasta, mikä helpottaa kaikkia osapuolia, erityisesti silloin, kun asiakas vuokraa yritykselle. Hinta on vielä muokattavissa siihen asti kunnes asiakas muuttaa summan.

Meidän puolestamme voitte hoitaa lisäkulujen maksun, joita ei ole laitettu hintaan ennen kuin vuokraus on alkanut tai päättynyt, keskenänne vuokraajan kanssa. Nämä lisäkulut ovat esimerkiksi ekstrakilometrit, bensa tai muut lisäkulut. Voitte sopia maksusta ennen kuin tuote on palautettu.

Lisäkulut

Tiesitkö, että olemme luoneet ohjeet miten toimia näiden kanssa? Löydät ne täältä:  https://intercom.help/hygglo/en/articles/5241929-guide-to-consumables